Te koop
Fiat 1200 SPIDER cabriolet 1959
Vraagprijs € 39.500,–
Deze keer een wat meer zeldzame auto in de verkoop, namelijk deze Fiat 1200 trasformable spider. De Spider is al sinds 11-04-1995 in Nederland en is waarschijnlijk nieuw uitgeleverd is de U.S.A.
Toen de Fiat in Nederland kwam was de auto voorzien van een U.S. title
De Fiat is in ons bezit sinds 10-03-2017 en had daarvoor zeker 10 jaar in stalling gestaan. De auto was toen voor 80% gerestaureerd. Sinds 2017 tot heden hebben wij in eigen beheer de auto netjes afgewerkt. Sinds 16-02-2021 heeft de auto een Nederlandse inschrijving met kenteken PM-04-64.
Volgens opgave zijn de motor en versnellingsbak gereviseerd, de carrosserie is gerestaureerd en het interieur is vernieuwd. Het chroom is grotendeels opnieuw verchroomd en is in perfecte staat. Softtop is nieuw en en goed passend, de banden zijn Vredestein sprint classic met 90% profiel. De wieldoppen zijn nog de originele en hebben enige vorm van veroudering. Ook deze Fiat spider heeft links aan het raam een scheurtje zitten ( zie foto)
Uiteraard is de carrosserie roestvrij.
Alle meters en andere functie’s aan het dashboard zijn goed werkend.
De 1200 Spyder werd onthuld op de Autosalon van Turijn in 1957, samen met zijn broers en zussen, de coupé en de sedan.
De 1200 Spyder werd gestyled door Pininfarina Design Studio en dat was de belangrijkste reden waarom de cabrio er zo goed uitzag in vergelijking met andere cabrio’s uit die tijd. Het enige onderdeel dat Pininfarina niet kon veranderen, was de hoge voorkant, die zo moest zijn om plaats te bieden aan de radiator. . Een nieuwigheid waren de draaibare stoelen , die naar buiten draaiden om het in- en uitstappen te vergemakkelijken.
Voorin waren de ronde koplampen trendy en de Spyder heeft ze behouden. De hoge grille voor de radiator was in tweeën gesplitst, zoals bij de sedan. Het was een try-out voor een gemeenschappelijke grille voor het hele Fiat-gamma. Dat plan werd een paar jaar later verlaten, vooral omdat sommige Fiat-modellen de motor achterin hadden, zodat de radiatorgrille voorin nutteloos was. De A-stijlen waren slank en niet erg geharkt. Aan de achterkant eindigden de kwartpanelen in slanke en scherpe vinnen. Het was een nieuwe trend en Fiat vond een manier om ze te installeren. De ovale achterlichten werden verticaal gemonteerd in verchroomde kasten die aan de bovenzijde geslepen waren, passend bij de vorm van het spatbord.
Binnen bood de 1200 Spyder plaats aan twee passagiers. Een nieuwigheid waren de draaibare stoelen , die naar buiten draaiden om het in- en uitstappen te vergemakkelijken. Er waren geen stoelen achterin. Gewoon de softtop onder een hoes. In tegenstelling tot zijn sedan-broer, had de cabrioletversie een ander dashboard, met een groter instrumentenpaneel en wijzerplaten onder een scherm. De versnellingspook werd op de vloer gemonteerd in plaats van achter het stuur.
Onder de motorkap lag een nieuw ontwikkelde 1,2-liter benzinemotor die 55 pk produceerde. De handgeschakelde vierversnellingsbak was de enige optie. De auto was achterwielaangedreven, zoals de meeste auto’s uit die tijd.